זק"א - איתור חילוץ והצלה (ע"ר) 580307379

זק"א איתור חילוץ והצלה (ע"ר) 580307379

'יחידת כלבי חיפוש והצלה' המוזנקת לחיפושים אחר נעדרים שקיים חשש לחייהם, הכלבים מאומנים למצוא בני אדם עפ"י חוש הריח. היחידה מוקפצת לעשרות מקרי חיפוש ואיתור של קשישים וחולי אלצהיימר שאבדו את דרכם, של נעדרים עם כוונות אובדניות ומקרים אחרים בהם מתבקשת עזרתם למען הקהילה ולהצלת חיי אדם בכל שעה ובכל חלקי הארץ.

 

כלב חיפוש והצלה – מסוגל לזהות ולאתר ציר ריח של אדם שרוע במצוקה או ריח גופת אדם (עד 48 שעות לאחר המוות) ממרחק רב, הנוהג מוביל את הכלב נגד כיון הרוח המובילה ריחות שאדם רגיל אינו חש בהם, הכלב מסנן את הריחות ומבדיל בין ריח שמקורו נייח (הנפגע) ובין ריח שמקורו נייד (צוותי חיפוש ואזרחים), הכלב אינו צריך לראות את הנפגע כך שגם אם הוא מוסווה או בלילה יכולותיו אינן נפגעות ומיד עם גילוי ציר ריח מוביל הכלב את הנוהג עד למקור הריח, מתיישב לידו ונובח.

 


בזמן אמת מובלים הכלבים לשטחי החיפוש ומשוחררים לפי תאי שטח. הכלבים יודעים לבצע איתור צירי ריח תוך כדי שהם רצים לרוחב השטח ותוך כדי מעקב של הנוהג אחר מסלול הליכת הכלב והתנהגותו.

 

הכלבים מסוגלים לשלול או לאתר קיומו של הנפגע בתא שטח של 500X500 מטר בתוך 5 דקות בלבד גם כשמדובר בשטח קוצים וסלעים שמחפש רגלי אינו יכול לעבור בהם.

 

 

שילוב נוער בסיכון ביחידת הכלבנים

לא בכדי נאמר על הכלב כי הוא ידידו הטוב ביותר של האדם. מחקרים רבים מעידים על היתרונות החברתיים, הפסיכולוגים והפיזיים שישנם בקרב אלו המגדלים כלב. מחקר שבחן השפעה של החזקת בעלי חיים על תוקפנות בקרב בני נוער, השוהים במוסדות, מצא כי קבוצת הטיפול בעזרת בעלי חיים הייתה פחות תוקפנית משאר הקבוצות באופן מובהק.

 


הצלחת היחידה והישגיה הצריכו את הארגון ליזום מקור לאילוף כלבים  נוספים ולהכשרת הנוהגים בהם  ולהתגבר על הקשיים הטמונים בזמן ובעלויות הרבות כמו כן בבלאי הגדול של מתנדבים שמעוניינים אך כושלים באמצע הדרך והכול כדי להגדיל את מספרם של הכלבים המבצעיים אשר בכוחם להציל חיי אדם בעת הצורך.

 

אי לכך מוביל ארגון זק"א פרויקט ראשון מסוגו בארץ, לשילוב נוער בסיכון ביחידה. החניכים עוברים הכשרה מקצועית לתפקיד 'נוהג' של כלב חיפוש והצלה עם תעודה מוסמכת, שבסופו של דבר החניכים המצטיינים משולבים בעבודה מעשית ביחידת הכלבנים של זק"א ובכך מאפשר גם לבני נוער בסיכון לתרום לקהילה.

 

מפקד היחידה: דודי מזור

כל היחידות

חסד של אמת

יחידה אוירית

מתנדבים בעם

יחידת הצוללים

יחידת ספיר

יחידת כלבי הצלה

יחידת הג'יפים

יחידת חילוץ

יחידות בני מיעוטים

היחידה לשעת חרום

היחידה הבינלאומית

הצלה מהירה