זק"א - איתור חילוץ והצלה (ע"ר) 580307379

זק"א איתור חילוץ והצלה (ע"ר) 580307379

פרויקט המצלמות של זק"א במוקד ועידת ישראל לרפואה

בועידת ישראל לרפואה שהתקיימה בשבוע שעבר בבנייני האומה בירושלים, בהשתתפות שר הבריאות מר יעקב בן יזרי, ראש העיר ירושלים הרב אורי לופוליאנסקי, מנכ"ל הדסה פרופ' שלמה מור-יוסף, מנהל יחידת הטראומה בהדסה פרופ' אבי ריבקינד, ומאות רופאים מהארץ ומהעולם עמד במוקד הועידה פרויקט המצלמות של זק"א – הדסה.

הפיתוח החדש הפרויקט החדש זכה להתעניינות רבה בקרב האורחים הרבים שהגיעו מרחבי העולם.

כפי שפורסם חמישה קטנועים של "יחידת ההצלה מהירה" של זק"א הפכו לניידות שידור קדמיות, המשדרות את תמונת הזירה ומצב הנפגעים בזמן אמת אל חדר המיון של בית החולים "הדסה עין כרם".

השידור מאפשר לצוות הרפואי להיערך מבעוד מועד לקליטת הנפגעים בהתאם למצבם, ואף להנחות באופן מיידי את צוותי החירום בשטח.

המערכת שנמצאת עתה בשלבי בדיקה ראשונים, היא פרי פיתוחה של החברה הישראלית "סרוויז'ן" מירושלים. המערכת מתבססת על מצלמות מתקדמות שהותקנו בקטנועים על גבי תורן מיוחד.

כאשר מגיעים מתנדבי זק"א לזירת תאונה, הם ממהרים להגביה את המצלמה ולשדר את התמונות באמצעות המערכת הסלולרית, אל מחשבי יחידת הטראומה בביה"ח. כך, יכול הצוות הרפואי לראות את הנפגעים, זמן רב לפני שהם מובאים לבית החולים.

כבר מספר חודשים מתקיים פיילוט שמביא לשדרוג משמעותי בטיפול בפצועים: חברת סרוויז'ן הישראלית פיתחה מצלמות וידאו המשדרות תמונות בדור שלישי ישירות מזירת אירוע נפגעים לחדר המיון. התמונות המועברות בשידור חי נצפות על ידי הרופאים בחדר המיון, ומאפשרות להיערך בהתאם לקליטת הפצועים ובתוך כך להנחות את הצוותים המטפלים בשטח כיצד לטפל בפציעות מורכבות.

במסגרת הניסוי שהוכתר בהצלחה, הותקנו על אופנועי ההצלה מהירה של מתנדבי זק"א בירושלים מצלמות המחוברות למקליט וידאו דיגיטלי (DVR) שמעביר שידור וידאו על גבי רשת דור 3 של חברות הסלולר. התמונות מגיעות בו זמנית לרופאים ביחידת הטראומה של בית החולים הדסה עין כרם, שם הם מקבלים החלטות קריטיות לגבי אופן הטיפול, הכנת חדר ניתוח מתאים, הזעקת מומחים ייחודיים, והנחיות לצוות המטפל.

בשידור החי ניתן לצפות גם בעזרת טלפונים מהדור השלישי ולא רק על מסך המחשב. באופן זה, גם אם הרופא התורן אינו מול המחשב באותו הרגע, יש באפשרותו לקבל התראה ולצפות בשידור החי מהשטח בעזרת המכשיר הסלולרי. ביכולתם של הרופאים לנווט את המצלמות בשליטה מרחוק מחדר המיון.

בשנת 2001 רשמה חברת סרוויז'ן פטנט עולמי על אלגוריתם כיווץ הוידאו שלה, המסוגל להעביר וידאו במהירות של 96 קילוביט לשניה. עובדה זו מאפשרת להעביר שידורי וידאו באיכות מעולה על גבי רשתות סלולריות.

מצלמות הווידאו ומיתקן השידור שהוצבו על הקטנועים הם בעלי פונקציה הנקראת Solid-State המפחיתה רעידות ומספקת שרידות גבוהה גם בשידור וידאו תוך כדי נסיעה, כאשר הקטנוע עולה על מדרכות או עובר מקפצות. למצלמות יכולת לשדר תמונות באיכות טובה גם בתנאי חשיכה.

הפיתוח החדש כבר זוכה להתעניינות רבה ברחבי העולם. בינתיים מקווים בחברת סרוויז'ן כי יצליחו לשכנע ארגונים נוספים העוסקים ברפואת חירום ובהם מד"א וחיל הרפואה בחשיבות המערכת ויעילותה

מנהל המחלקה לכירורגיה כללית ויחידת הטראומה בהדה עין כרם, פרופ' אבי ריבקינד, העומד בראש הפרויקט שנשוא הרצאתו בוועידה הייתה "רפואה מרחוק", התמקד בפרויקט החדש ואמר בין השאר: "המערכת יכולה להציל חיי אדם, הצילומים חשובים לנו מאוד מבחינה האנמנזה הרפואית (סיפור המקרה). במקרים רבים מגיעים אלינו פצועים מחוסרי הכרה, מסוממים או כאלה שלא ניתן לתקשר איתם זמן קצר אחרי המקרה בשל מצבם, אך חשוב לנו להבין מה קרה ואיך, כדי להעניק טיפול רפואי מתאים".

"כשאנחנו רואים בזמן אמת את מה שהתרחש ועוד מתרחש בשטח כמו במקרה של תאונה – מצבן של המכוניות המעורבות, היכן יושבים הפצועים בתוך הרכב ועוד – אנחנו מקבלים מידע מצוין לגבי ההיערכות שלנו למתן הטיפול".

ועידת ישראל לרפואה מתקיימת לראשונה בירושלים, ומטרתה להוות במה לשיח בנושאים שבין רפואה לחברה, ולהעלות לסדר היום הציבורי נושאים שבכוחם לקדם את הרפואה והבריאות בישראל.

חדשות אחרונות

פיגוע בגן יבנה

01/04/2024

מתנדבים חדשים מצטרפים למשפחת זק"א באילת

28/03/2024

רוכב אופנוע נהרג בתאונה סמוך למחלף נשרים

26/03/2024