זק"א - איתור חילוץ והצלה (ע"ר) 580307379

זק"א איתור חילוץ והצלה (ע"ר) 580307379

מאבקים חוצי יבשות

12 יהודים תושבי מיאמי בשנות השבעים לחייהם נהרגו הלילה בתאונה מחרידה בצ'ילה שבדרום אמריקה, שני תיירים נוספים נהג האוטובוס ומדריך הטיולים נפצעו באורח קשה.

דרום אמריקה

הלילה (ליל חמישי) נסע אוטובוס מטיילים ובו יהודים אמריקנים תושבי מיאמי סמוך לעיר הנמל אריקה בצ'ילה שבדרום אמריקה, נהג האוטובוס ניסה להימנע מהתנגשות במשאית שנסעה מולו וביצעה פניית פרסה חדה בכביש העקלקל, הנהג איבד שליטה על האוטובוס, התהפך ונפל מצוק של למעלה ממאה מטרים.

המטיילים היו בדרכם חזרה להמשך שייט בספינה איתה הפליגו והייתה אמורה להמשיך הבוקר בהפלגה לפרו, ספינת הפאר "מילניום" עוגנת כעת בצ'ילה וככל הנראה לא תמשיך במסעה כמתוכנן.

מתנדבי זק"א בארה"ב בראשות מפקד המבצעים המיוחדים ביבשת אייזיק לידר, יצאו למקום התאונה מיד עם היוודע גודל האסון, המתנדבים יצאו מצוידים בציוד מיוחד לטיפול בהרוגים ובדמם, ויסייעו למשפחות בייעוץ כיצד לפעול מול הרשויות כדי למנוע את נתיחת הגופות ולשחררם במהירות לקבר ישראל.

ההרוגים בתאונה הם: מרים דיאמונד (75), לינדה גרינפילד (63), בני הזוג הנס (72) ומריה (71) אגרס, ברברה רובין (69), בני הזוג ארתור (76) ופרידה (64) קובאר, רוברט רובין (72), קרול רושלמן (64), בר שירלי (66), מרווין בר (69) ואירה גרינפילד (68).

מערב אפריקה

במדינת גאנה שבדרום אפריקה נפטר בתחילת השבוע יהודי שעבד בחברה ישראלית בעיר. היהודי אושפז בבית חולים בשל בצקות שהתגלו ברגליו, לאחר טיפול רפואי קצר הוא שוחרר מבית-החולים, יום לאחר ששוחרר הוא אושפז בשנית אך מצבו התדרדר ומערכות גופו קרסו והוא נפטר בבית-החולים.

החברה בה עבד היהודי טענה כי בית-החולים התרשל בטיפול בחולה, בטענה הם ציינו את העובדה כי למרות חוליו הוא שוחרר מסיבה שאינה מובנת יום קודם פטירתו. הפתולוג של בית החולים סירב להוציא לנפטר תעודת פטירה מכיוון שלדבריו לא נקבעה סיבת המוות והוא דרש לשם כך את נתיחת הגופה.

רכז המחלקה המשפטית של ארגון זק"א מיכאל גוטויין קיבל את המידע על הכוונה לנתח את גופת היהודי והחליט שלא להרפות מהעניין עד שיגיע הנפטר מהר ככל האפשר לקבר ישראל.

בהתייעצות עם עורך-הדין של החברה בה עבד הנפטר שלחו מארגון זק"א מכתב מפורט שמבהיר את חומרת נתיחת גופות על פי ההלכה, כמו"כ צויין במכתב כי ארגון זק"א הינו גוף רשמי שהוכר על-ידי האו"ם כארגון היחיד בעולם שמטפל בכבוד המת ובמיוחד של יהודים בכל מקום שהם, המכתב נשלח אל בית-המשפט המקומי שדן בעניין, השופט התרשם עמוקות מהמכתב וקבע כי אין לבצע נתיחה שלאחר המוות בגופת היהודי ויש לדאוג לשחרר מהר ככל האפשר את גופתו לקבורה בישראל.

הפתולוג המקומי המשיך להתעקש כי הוא דורש את חקירת נסיבות המוות, פעילות נמרצת של המחלקה המשפטית באמצעות נציג זק"א בדרום אפריקה הרב גרשון קפלן שעושה רבות למען כבוד המת בישבת, חיבר בין רופאו של היהודי בארץ לבין הפתולוג כדי שיסביר לו על עברו הרפואי ובכך לסיים את הפרשה בכי טוב. הרשויות בגאנה התערבו בפרשה ופנו לבית-המשפט העליון במדינה לערער על ההחלטה ולבקש בשנית את נתיחת הגופה.

ארגון זק"א פנה למשרד החוץ שפנה לרשויות בגאנה בבקשה להימנע מהנתיחה בגלל חומרת העניין על-פי ההלכה.

במקביל מנסים בארגון לקשר בין פרופ' יהודה היס מהמכון לרפואה משפטית באבו-כביר, לבין הפתולוג האפריקני כדי להסביר לו את החישובת במניעת הנתיחה וכדי להבין את הפרשה ולסייע בחקירת נסיבות המוות מבלי לבצע נתיחה, באם השיחה לא תספיק שוקלים בארגון להטיס פתולוג מישראל לגאנה כדי שיחקור את נסיבות המוות בדרכים שלא יפגעו בכבודו של הנפטר.

דרום אסיה

גופתו של הישראלי אורון לאוטמן נמצאה באגם האמפי בהודו, לאחר נכנס לשחות באגם עם שלושת חבריו נעלמו עקבותיו של לאוטמן, לאחר מספר ימים נמצאה גופתו באגם.

שלטונות הודו מבקשות לנתח את גופתו של לאטומן, ארגון זק"א בשיתוף עם משרד החוץ שלחו מכתב ופנו ישירות לשלטונות הודו כדי למנוע את נתיחת הגופה ולזרז את הבאת גופתו לקבורה בישראל.

חדשות אחרונות

תאונת עבודה בנתניה, פועל כבן 40 נפל מגובה ונהרג

05/05/2024

מתנדבת זק"א נורית כהן תשיא את משואת כוחות ההצלה ביום העצמאות

02/05/2024

פועל כבן 40 נהרג בתאונת עבודה במפעל באזור התעשייה נשר ברמלה

02/05/2024